Több hírforrás szerint áprilistól mintegy 400 személyszállító vonattal kevesebb fog közlekedni a MÁV-nál. A korábban újranyitott vonalakat nem zárják be, de minimálisra csökkentik a járatok számát. Nem hagyja érintetlenül a fővonalakat sem a terv. Székesfehérvár és Szombathely között is lényegesen csökken a forgalom.
Nehéz vitatkozni olyan racionális érvekkel, mint a gazdaságtalanság, párhuzamos közlekedés, kihasználatlanság és hasonlók. Lehet-e azonban kizárólag költséghatékonyság szempontjából megítélni ezt a helyzetet? Persze ha kevés a pénz (vagy egyáltalán nincs) akkor a többi szempont háttérbe szorul. Akik évek óta megelégedéssel (vagy egyéb lehetőség hiányában) utaztak a megszűnésre ítélt vonatok valamelyikén, nem sokat segít ez a nézőpont. Még akkor sem, ha azt mondják nekik, hogy majd x vagy inkább xx év múlva ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően jobb lesz a helyzet. Jut pénz mindenre, épül-szépül az ország, lesz fejlett tömegközlekedés, talán még abban a kis faluban is ahol Te laksz. Az xx évet meg is kell érni, és őszintén szólva a korábbi hasonló intézkedéseket sem igazolta mindig az idő.
Sem rendszeres utas, sem közlekedési vagy gazdasági szakember nem vagyok. Kizárólag a vasútbarát, és amatőr vasútfotós szemével nézem a dolgokat. Ezt az álláspontot le lehet sajnálni, mert elsősorban érzelmi alapon közelíti meg a kérdést, de szeretnék néhány érzelemtől mentes gondolatot is felvetni.
Évtizedekkel ezelőtt számtalan nagyüzem működött, sok ezer dolgozóval. Ez jelentős utaslétszámot és számottevő teherforgalmat is jelentett. Középiskolába és vásárolni vagy ügyeket intézni szintén a városokba jártak a környező településekről. Kevés autó volt és a meglévőket is jóval kevesebben használták rendszeres közlekedésre.
![]() |
Mezőkomárom. A vasúti híd maradványai a Sió felett. (A megszűnt Veszprém - Dombóvár vasútvonal mentén.) |
Ekkor szűnt meg a Veszprém - Alsóörs viszonylat, ami sokak szerint még ma is "életképes" lehetne. Ha másként alakulnak a dolgok, akkor talán ma könnyű motorvonatok közlekedhetnének Győr és a Balaton, vagy akár Bécs és a Balaton között.
No de hagyjuk a "mi lett volna ha..." típusú álmokat.
Eplény. A Csörgő húzza a szerelvényét Zirc felé. |
Lehangoló állapotú váróterem, egy működő fővonal mentén. Itt még a vonatok is megállnak, de a hely neve maradjon titok. |
Régen a MÁVAUT nevű vállalat irányította és szervezte a vonat- és az autóbusz közlekedést. Gyermek voltam még akkor, így nem tudom mennyire működött hatékonyan, de arra emlékszem, hogy a hatezres lélekszámú szülőfalumban autóbusz helyi járat közlekedett a vasútállomás és a település másik, távoli végpontja között. Természetesen összhangban az érkező és induló vonatokkal. Akkoriban a helyközi buszok menetrendjét is a vasúti közlekedés figyelembevételével szervezték. Nem luxus az a mai nehéz anyagi viszonyok között, hogy alig van valami összehangoltság a két közlekedésforma között? Azt nem igazán tekinteném összehangolásnak, hogy "megszüntetjük a vonatot, mert elérhető a település autóbusszal".
Napjainkban már kevesen járnak vonattal a munkahelyükre, hiszen a sok embert foglakoztató üzemek száma is csökkent. Sokan útra kelnek azonban - "praktikusan" autóval -, hogy egy-egy városszéli bevásárlóközpontban vásároljanak. Biztosan vannak olyan áruházak amik a vasút közelében találhatók, illetve akár egy új üzlet létesítésénél is szempont lehetne ez. Akár még az áru egy része is érkezhetne vasúton.
Az árufuvarozásról jutott eszembe. Gondolom az élénk teherforgalommal rendelkező szakaszokon, a személyszállítás költségei is szerényebbek lehetnek. Hiszen nem kizárólag a személyforgalom miatt kell fenntartani az infrastruktúrát. Több előnnyel is járna, ha akár adminisztratív eszközökkel és/vagy kedvező feltételek biztosításával a vasútra lehetne terelni a közúti áruszállítás egy jelentős részét.
Ma hatalmas kamionok dübörögnek át lakott területeken, és természetvédelmi szempontból értékes területek mellett. Jelentős környezeti terhelést okoznak még akkor is ha a járművek nagy része már korszerű. Nem ritka az olyan kamion, aminek a motorteljesítménye vetekszik egy közepes mozdonyéval, ami azért jóval több áru továbbítására képes. Nyilván három zsák krumpliért nem érdemes tehervagont rendelni, de akár gazdaságossági, akár környezetvédelmi szempontból vizsgáljuk a kérdést, van mit megfontolni.
Nem hiszem, hogy az én kusza gondolataim fognak megmenteni akár egyetlen vonatot is. Azt sem kétlem, hogy néhány esetben valóban a megszüntetés tűnik a legjobb lehetőségnek. De azért a szívem mélyén reménykedem abban, hogy a jövőben is sokszínű témát fog kínálni a fotózáshoz a vasút. Ezek egy "önző" vasútbarát elképzelései, de talán nem állnak távol az utasok szempontjaitól sem.
Legjobb lesz ha megyek fényképezni, amíg van mit...
Linkajánló:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése