2012. július 25-én a Balaton déli partján járt az "Árpád" sínautóbusz.
A Ganz gyárban az 1930-as években fejlesztett típus jelentős hírnevet szerzett a magyar iparnak. Az első, Árpád vezérről elnevezett példány, 1934-ben Budapest és Bécs között - egy megállással - 2 óra 58 perc alatt teljesítette a 278 km-es távot. (A mai railjet szerelvények menetideje ezen a szakaszon 2 óra 50 perc.) 1936-tól további járművek álltak forgalomba Budapest és néhány nagy város között.
A sorozat első jelentős nemzetközi sikere az Egyiptomi Államvasutaknak szállított 10 db jármű, amiket a Ganz saját fejlesztésű légkondicionálókkal szerelt fel. Európában ekkor még igen kevés gyártó dicsekedhetett ilyen kényelmi megoldásokkal. A kiváló futásteljesítményének köszönhetően újabb megrendelés érkezett Egyiptomból, 10 db ikermotorkocsi, majd kettő poggyászteres motorkocsi szállítására. Szintén a 30-as években szállítottak Argentínába először 34, majd további 38 db járművet. Került még néhány európai országba is az Árpád rendszerű sínbuszokból.
Sajnos a MÁV Árpád típusú motorosainak nagy része a II. világháború alatt megsemmisült, illetve más országokba került. Végül egyetlen működőképes példány maradt, a 23-as pályaszámú Tas, ami a GYSEV-nél dolgozott és 1975-ben selejtezték. 1987-ben a MÁV Szolnoki Járműjavító műhelye újította fel és jelenleg a MÁV Nosztalgia Kft. üzemelteti.
Motor: Ganz - Jendrassik, dízel, 220 LE
Erőátvitel: négyfokozatú mechanikus
Legnagyobb sebesség: 110 km/óra
Hossz: 22 m
Szolgálati tömeg: 31 t
Ülőhelyek száma: 72
Források:
Villányi György: 75 éves az Árpád sínautóbusz család Vasútgépészet 2009/4
http://www.mavnosztalgia.hu
Árpád és a Hargita motorvonatok a nemzetközi vasutasvilág Mercedese voltak. Ma is üzemelhetnének a MÁV és a GySEV vonalain, ha igazi értékmentés zajlott volna, ahogy az olaszok a Pendollino motorvonatot, az osztrákok a Jenbachert még mindig használják, pedig ezek is 70 éve szolgálják az utasok kényelmét.
VálaszTörlés